ďťż

o edukacji językowej





piechocinski - 16-03-2008 19:01
Edukacja językowa w Polsce
Raport Rady Europy i Ministerstwa Edukacji Narodowej
2005-2007

Mocne strony

Języki traktowane są priorytetowo.
Istnieje duże społeczne zapotrzebowanie na naukę języków (bardzo duży sektor prywatnych szkół językowych), także w kontekście wyjazdów Polaków za granicę do pracy oraz powstania zagranicznych firm inwestujących w Polsce, kwestia języków budzi duże zainteresowanie polityków

Finansowanie lekcji języków i pensji nauczycieli z budżetu samorządów.

Potencjał zróżnicowania znajomości języków: francuskiego na południu, niemieckiego na zachodzie i rosyjskiego na wschodzie.

Zapotrzebowanie na naukę języków wśród dorosłych, przygotowywana jest strategia edukacji językowej w ramach strategii uczenia się przez całe życie

Propozycja wczesnego rozpoczynania nauki języków obcych (od pierwszej klasy szkoły podstawowej), nie tylko angielskiego

Zwiększająca się rola języka polskiego jako języka obcego lub drugiego języka, zapisane w legislacji prawo dzieci imigrantów do bezpłatnej nauki języka polskiego

Duży potencjał wielojęzyczności

Podstawy prawne nauczania języków mniejszości narodowych na wszystkich poziomach: od przedszkola do szkół ponadgimnazjalnych , powstanie instytucji wspierających mniejszości narodowe, powstanie wstępnych wersji strategii nauczania mniejszości narodowych (np. niemieckiej), zmiany w finansowaniu szkół mniejszościowych

Duże zapotrzebowanie na nauczycieli języków

Liczni, dobrze wykwalifikowani nauczyciele francuskiego i niemieckiego

Opracowanie Europejskiego Portfolio Językowego w kilku wersjach językowych, co stanowi podstawę do rozwijania wielojęzyczności

Dyskusja nad programami nauczania języków (w tym polskiego jako języka ojczystego) i nad współpracą pomiędzy edukacją publiczną i niepubliczną

Rozwijanie ciekawych metod nauczania

Duże zapotrzebowanie społeczne na nauczanie dwujęzyczne

Nauczanie dwujęzyczne funkcjonuje od wielu lat i jest na wysokim poziomie

Innowacje w systemie egzaminów: wprowadzenie zewnętrznych standaryzowanych egzaminów, co odniosło pozytywy efekt na jakości nauczania języków w szkołach
Matura ma innowacyjny charakter i daje uczniom możliwość bycia ocenionym w ich najsilniejszych obszarach
Planowane wprowadzenie języka obcego na egzaminie po zakończeniu gimnazjum

Nacisk na umiejętności językowe w testach kompetencji i egzaminach

Korzystne zmiany w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli, skuteczny i innowacyjny system doskonalenia nauczycieli , system kształcenia przygotowujący nauczycieli z bardzo dobrą znajomością języka i metodyki,
długa tradycja badań w zakresie glottodydaktyki, wysokie standardy programów studiów kolegiów językowych i studiów filologicznych

Dobre przykłady strategii językowych na niektórych uniwersytetach

Kształcenie uczniów z grup mniejszościowych ma solidną podstawę prawną

Słabe strony

Ze szkół prywatnych i płatnej nauki języków korzystają ci, którzy mogą sobie na to pozwolić: dobrze zarabiające osoby dorosłe i dzieci bogatych rodziców.
Osoby, które w ten sposób zdobyły znajomość języków obcych mają większe szanse na rynku pracy.
Brak równego dostępu do nauki języków jest elementem tworzącym nierówności społeczne.
Nie ma nadzoru pedagogicznego nad szkołami prywatnymi w Polsce, a w szkołach publicznych w tych samych klasach językowych są uczniowie o bardzo różnej znajomości języka.

Zróżnicowane podejście do nauki języków na poziomie samorządowym nie zapewnia równych szans dostępu do nauki języków, istnieją duże różnice w wyposażeniu szkół, warunkach nauczania i liczbie wykwalifikowanych nauczycieli w dużych miastach i na prowincji.
Rozwiązaniem tego problemu może być wykorzystanie potencjału szkół na prowincji - które stanowią centrum życia kulturalnego i społecznego - do popularyzowania nauki języków

Niewykorzystane w pełni możliwości współpracy i nauki języków krajów sąsiednich.

Brak spójnej polityki językowej i uregulowań prawnych w edukacji dorosłych, potrzeba wprowadzenia narodowych standardów zapewniania jakości

Do wprowadzenia wczesnej nauki języka, oprócz wykwalifikowanej kadry, potrzeba odpowiednich warunków, przeprowadzenia badań oraz ewaluacji

Brakuje konkretnych działań, projektów i badań w obszarze nauki języka polskiego oferowanej bezpłatnie dzieciom imigrantów

Duża liczba wielojęzycznych obywateli (m.in. znających języki mniejszości narodowych) – ich możliwości nie są w pełni wykorzystane

Nauka języków mniejszości narodowych rozpoczyna się na pisemny wniosek rodziców,
Polska nie ratyfikowała Europejskiej Karty Języków Mniejszościowych

Nastawienie głownie na angielski, brak zainteresowania językami nieeuropejskimi
Niewystarczająca liczba nauczycieli angielskiego, szczególnie na prowincji.
Potrzeba upowszechniania EPJ

Częste zmiany podręczników narażają rodziców na wydatki

Słabe upowszechnianie i wdrażanie innowacyjnych metod

Języki nauczane są poprzez oddzielne zajęcia: polskiego, drugiego i trzeciego języka obcego

Nauczanie dwujęzyczne ograniczone do grupy najlepszych uczniów, bariery w jego upowszechnianiu

Niewystarczająca liczba godzin przeznaczonych na nauczanie języków obcych w szkołach zawodowych i słabe warunki ich nauczania

Nauczyciele polskiego nie widzą się jako nauczyciele języków, metody nauczania polskiego są bardziej analityczne i akademickie w porównaniu z nauczaniem innych języków

Status i warunki płacy nauczycieli są niezadowalające, w niektórych rejonach brakuje nauczycieli, nauczyciele zmuszeni są do zdobywania dodatkowych środków pracując w kilku szkołach, jakość nauczania na przestrzeni kraju jest zróżnicowana.
Nauczyciele nie postrzegają się jako nauczycieli wielojęzyczności, brakuje badań z zakresu metodyki
Potrzeba integracji badań naukowych z dydaktyką i przygotowania nauczycieli do nauczania dwujęzycznego, nauczania języków mniejszościowych i przygotowania do wielojęzyczności

Brakuje sieci, współpracy i wymiany doświadczeń w kwestii języków pomiędzy uczelniami wyższymi

Nie wszystkie grupy mniejszościowe objęte są dobrą opieką np. brakuje sieci współpracy dla uczniów niesłyszących

Brakuje podejścia do języka polskiego jako integralnej części edukacji językowej – nie ma powiązania języków z innymi przedmiotami

Brakuje spójnej, całościowej narodowej strategii edukacji językowej opracowanej po uprzedniej analizie potrzeb

Z materiałów przedstawionych Komisji ds.UE
Janusz Piechociński WWW.piechocinski.pl





Cpt_Q - 16-03-2008 19:23

...
Mocne strony

Języki traktowane są priorytetowo....
Niestety nie język polski.
http://forum.muratordom.pl/ortografi...ne,t100843.htm

Panie Januszu nie walnąłby Pan kiedyś czegoś o gospodarce morskiej? Dlaczego nasz kraj w tak haniebny sposób zarżnął kurę znoszącą złote jaja
http://manu.dogomania.pl/emot/titanic.gif



retrofood - 16-03-2008 19:58
bo na morzu nie ma kościołów...



tomek1950 - 16-03-2008 21:38
Panie Januszu, a zaglądał pan do wątku który poprzednio pan założył?





Cpt_Q - 16-03-2008 22:10

bo na morzu nie ma kościołów... Że też na to nie wpadłem...http://manu.dogomania.pl/emot/blee.gif

chociaż: http://www.albwardymarine.com/MVFlyingAngel.php



piechocinski - 29-03-2008 20:28
polecam na www.piechocinski.info prezentację transport europejski jest o portach ,kontenerach etc



retrofood - 29-03-2008 20:36
A gdy Titanic tonął, to też orkiestra grała,
A gdy Titanic tonął, to też był pełny szpan!
Dowódca miał do końca koszulę snieżnobiałą
a para szła za parą w tan...



Cpt_Q - 29-03-2008 21:17

...Dowódca miał do końca koszulę snieżnobiałą... fajnie miał, stewarda kapitańskiego...gdzie te czasy :( Teraz sie męcz człowieku sam 8)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • orientmania.htw.pl